Sok-sok fotó készült, most még csak azok vannak nálam, amiket Kolos kattintgatott, ezek feldolgozása is eléggé hosszadalmas; meg várok fotókat Kovácséktól, Zsóka egy csomót készített, és Csönge barátai is küldeni fognak – így ez az oldal folyamatosan bővül majd a mai és holnapi nap folyamán, akit érdekel, többször is idekattinthat.
Mi óvatos voltam még 10 évvel ezelőtt! Régi írásaim között keresgélve (lassan a következő publicisztikai e-bookom szóba jöhető anyagait válogatom) bukkantam egy előadásom szövegére. Ha jól emlékszem, két ízben vettünk részt Kecskeméten a Lőrincze-napokon, ezek egyikén, 1995-ben előadásra is felkértek. Mint az eddig sehol nem publikált szövegből látható (Anyanyelv és irodalom – kisebbségi helyzetben), eléggé óvatosan fogalmaztam a nyelvművelés apostolainak körében. Ám ekkorra már, jórészt Csernicskóék révén, beoltódtam a szociolingvisztikai nyelvszemlélettel, és az irodalomról sem úgy vélekedtem, mint azok, akik leginkább a nyelvpallérozás és identitásőrzés eszközét látták benne. De még nem volt teljesen kialakult véleményem mindezekről, és nem is akartam feltétlenül provokálni a szakmai résztvevőket és a laikus hallgatóságot, akik éppenséggel Lőrincze Lajos szellemi hagyatékának a jegyében gyűltek össze. Ezért előadásomban nem állítottam, csak kérdeztem, de ebben a körben (mint ahogy itthon is) ezek a kérdések önmagukban is provokációnak minősültek. Erre persze részben számítottam, ám akkoriban még nem volt bennem elég eltökéltség ahhoz, hogy a nyílt konfrontációt vállaljam. (Később erre már tudatosan törekedtem.)
Tíz évvel ezelőtt Kecskeméten, előadásom után a Kárpátaljáról ott jelenlévő, általam mindig is nagyra becsült Kótyuk Istvántól kaptam is egy kis kioktatást, főleg ami a nyelvi dolgokat illeti; azt nem állíthatom, hogy hozzászólásában vaskalapos merevséggel utasította el a felvetésemet, de azért határozott nemet mondott mindenre, amire nekem akkor már igen volt a válaszom. A fiatalok irodalmi produktumát pár szóban, néhány keresetlen jelzővel minősítette csupán, valahogy úgy fogalmazva, hogy ha neki fizetnének, akkor sem olvasna Csékát. Nyilvánosan, ha jól emlékszem, nem reagált, de a szünetben privátim Márkus Béla debreceni irodalomtörténész is „megmosta a fejemet”, amiért szamárságokat beszéltem.